FANDOM

Większość z tego rodzaju statków przemierza przestrzeń powietrzną (jeśli można to tak nazwać) Barsawii przez krótki okres. Każdy latający statek, który zostaje pozbawiony energii życiowej załogi oraz regularnych dostaw esencji żywiołu powietrza musi rozbić się o ziemię. Oczywiście nie następuje to od razu, ale po pewnym czasie (dłuższym bądź krótszym) jest to nieuniknione.

Wiele z takich statków powstaje, gdy Horror wedrze się na pokład i zabije załogę. Później potwór opuszcza statek w poszukiwaniu nowych ofiar lub też czeka na latającym wraku aż przybędzie z pomocą jakiś inny statek.

Czasami możliwe jest, że takie statki przemierzają przestworza przez wiele lat, to znaczy do momentu aż duchy zmarłej załogi przestaną nawiedzać wrak. Są to tak zwane trwałe statki widma. Przykładem takiego statku jest therański statek wydobywczy "Złota Chmura". Statek ten należał kiedyś do floty Imperium wydobywającej złoża esencji żywiołu powietrza za pomocą ładunków esencji żywiołu ognia. Niestety nasilone wydobycie osłabiło nieodwracalnie fragment żywiołowej płaszczyzny i rozwścieczone stworzenia z płaszczyzny powietrza wdarły się na statek i wymordowały załogę. Zostawił jednak na nim tak dużo magicznej mocy, że statek będzie się unosił nad Barsawią jeszcze przez kilkadziesiąt lat. "Złota chmura" stała się symbolem i przypomnieniem dla mieszkańców Barsawii, że podniebni górnicy naruszają równowagę między płaszczyznami na soje ryzyko. Do tej pory statek próbowało odzyskać (i przejąć jego ładunek) kilku bohaterów z therańskich statków ratowniczych. Żaden z nich już nigdy nie powrócił.

Źródła
Przewodnik po Barsawii