FANDOM

Stowarzyszenia tego typu powstają w małych wioskach, gdzie czci się jakiegoś bohatera. Ich początkiem jest przekonanie, że można wyleczyć zło uczynione Barsawii, wskrzeszając legendy. Każda grupa obiera sobie jakiś artefakt lub bohatera z przeszłości. Jedna z takich grup poszukuje legendarnego miecza Zabójcy Horrorów, dzięki któremu można by wypędzić pozostałe Horrory z Barsawii. Członkowie elfickiej grupy Poszukiwaczy Serca poświęcają się by naprawić zło jakie wyrządziły sobie elfy z Krwawej Puszczy i przywrócić królowej jej dawny majestat. Zaś członkowie Kultu Naamana Y'rossa pielęgnują pamięć o tym wielkim bohaterze sprzed Pogromu oraz szukają sposobu na przywrócenie go do życia.
Najbardziej zaangażowani członkowie takich grup mogą stanowić realne zagrożenie, gdyż uważają każdego kto nie popiera ich celu odnalezienia danej legendy, za wroga.

Mimo iż świat jest lepszym miejscem niż był sto lat temu. Jest mniej Horrorów, dżungle żyją pełnią życia, Throal ma coraz większe sukcesy w jednoczeniu Barsawii, to niestety nadal można trafić na zniszczenia, które wywołują rozpacz. Według niektórych jedynym sposobem wyzwolenia się z rozpaczy jest sprawić by nadzieja nie umarła. Jednym ze sposobów jej zachowania są właśnie kulty żywych legend.
Według członków tych kultów rozwiązań problemów trzeba szukać w przeszłości. Mogą one przyjąć najrozmaitsze postacie, jak np. magicznych artefaktów, zaginionych ksiąg (które bez wątpienia wypełnione są mądrościami), czy choćby wielkich herosów. Kultyści całe swoje życie poświęcają na szukanie przedmiotów lub osób związanych z obiektem, który czczą. Niektórzy z nich starają się jedynie przekazać starożytną filozofię, inni zaś tworzą grupy poszukujące od dawna nieżyjących herosów i próbują ich wskrzeszać.
Jedynie wspólne poglądy łączą różne kulty. Większość z grup uznaje działania innej za absurdalne. Nie szanowane są obce poglądy.
Kultyści przeszukują nieustannie całą Barsawię, badają zaginione miasta i studiują zapomniane teksty. Zazwyczaj zajmują się legendami, które nadal są pamiętane, lecz są jednocześnie mgliste i niejasne, tak aby można je było odpowiednio zinterpretować. Mimo, iż ziarnko prawdy kryje się prawie w każdej opowieści, dla kultystów liczy się jedynie ta badana przez nich.
Niestety nie wszyscy kultyści podjęli się swego zadania w dobrej wierze. Nie wszyscy mają nadzieję pomóc w odbudowaniu świata. Zdarzają się też tacy, którzy uważają, iż wszyscy inni chcą uniemożliwić im uratowanie świata i sięgają po krwawe metody, byle tylko być bliżej swojego celu. W wielu przypadkach nie jest to bezpodstawne. Dla przykładu, część wysiłków organizacji Plugawa Dłoń skierowanych jest przeciwko kultom żywych legend, gdyż członkowie splugawionej organizacji boją się odnalezienia przez kultystów artefaktu o niezwykłej potędze. Plugawa Dłoń wysyła z tego powodu szpiegów i stara się zebrać tyle informacji ile jest to możliwe. Członkowie Plugawej Dłoni najczęściej niszczą artefakty a jeśli jest to możliwe to wykorzystują je

Źródła
Barsawia